Kepuasan Sharing Knowledge Teknik Early Warning Pencegahan Black SEO dalam Website Pemerintah Daerah

  • Winarno W Universitas Sebelas Maret
  • Wiranto W Universitas Sebelas Maret
  • Heri Prasetyo Universitas Sebelas Maret
  • Bambang Harjito Universitas Sebelas Maret
  • Sari Widya Sihwi Universitas Sebelas Maret
Keywords: Black SEO, Cybersecurity, Customer Satisfaction, Website

Abstract

The increased number of internet users in Indonesia has also spurred the usage of search engines. With so many search engine users, Search Engine Optimizer (SEO) arose. However, alongside the rapid rise of SEO, hackers emerged. These hackers utilize government websites for malicious commercial purposes. This type of marketing is known as "black SEO." Local government is one of the entities most vulnerable to black SEO campaigns. To address this issue, the service team conducted workshops and demonstrations on combating black SEO for Communication and Information Service (Kominfo) workers. Participants responded quite well to this instruction. There was a difference; participants' knowledge rose from 56% to 90%. According to the findings of the activities carried out, training participants quickly comprehend the subject, obtain new scientific ideas, and recommend that similar activities be organized. A satisfaction level score of 3.5 suggests that the training went well.

 Keywords: Black SEO, Cybersecurity, Customer Satisfaction, Website

Abstrak

Peningkatan jumlah pengguna internet di Indonesia memicu penggunaan search engine pula. Banyaknya pengguna search engine, akhirnya muncul Search Engine Optimizer (SEO). Namun, seiring dengan perkembangan SEO yang tinggi muncul pula para hacker. Para hacker ini menjadikan situs pemerintah sebagai sarana pemasaran dengan cara-cara yang kurang baik. Pemasaran seperti ini dikenal dengan Black SEO. Pemerintah daerah merupakan salah satu lembaga yang paling banyak terkena serangan Black SEO. Untuk menyelesaikan masalah ini sehingga tim pengabdian memberikan pelatihan kepada staff Dinas Komunikasi dan Informatika (Kominfo) berupa workshop dan demonstrasi pencegahan Black SEO. Pelatihan ini mendapatkan tanggapan sangat baik dari peserta pelatihan. Terjadi perubahan, tingkat pemahaman peserta meningkat menjadi 90% dari semula hanya 56%. Dari hasil pelaksanaan kegiatan yang sudah dilakukan, peserta pelatihan mudah memahami materi, mendapatkan insight keilmuan baru dan peserta menyarankan untuk diadakan kegiatan serupa. Dengan skor tingkat kepuasan 3.5, menandakan bahwa penyelenggaraan pelatihan memiliki performa baik.

Kata kunci: Black SEO, Cybersecurity, Kepuasan Pelanggan, Website

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annur, C. M. (2022a). 10 Negara dengan Kasus Kebocoran Data Terbanyak (Kuartal III-2022*). https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/09/13/indonesia-masuk-3-besar-negara-dengan-kasus-kebocoran-data-terbanyak-dunia

Annur, C. M. (2022b). Indonesia Masuk 3 Besar Negara dengan Kasus Kebocoran Data Terbanyak Dunia. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/09/13/indonesia-masuk-3-besar-negara-dengan-kasus-kebocoran-data-terbanyak-dunia

Bello, R.-W., & Otobo, F. N. (2018). Conversion of Website Users to Customers-The Black Hat SEO Technique. International Journal of Advanced Research in Computer Science and Software Engineering, 8(6), 29. https://doi.org/10.23956/ijarcsse.v8i6.714

Burhan, F. A. (2021). Alasan Hacker Incar Sistem Pemerintah, Salah Satunya Ingin Populer. https://katadata.co.id/desysetyowati/digital/6179372e9b1f7/alasan-hacker-incar-sistem-pemerintah-salah-satunya-ingin-populer

CNNIndonesia. (2022). RI Dihantam 700 Juta Serangan Siber di 2022, Modus Pemerasan Dominan. https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20220701164212-192-816150/ri-dihantam-700-juta-serangan-siber-di-2022-modus-pemerasan-dominan

Febriyani, C. (2021). Waduh! Indonesia Peringkat Kedua Kejahatan Siber di Dunia. https://www.industry.co.id/read/91328/waduh-indonesia-peringkat-kedua-kejahatan-siber-di-dunia

Hennig-Thurau, T., & Klee, A. (1997). The impact of customer satisfaction and relationship quality on customer retention: A critical reassessment and model development. Psychology and Marketing, 14(8), 737–764. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199712)14:8<737::AID-MAR2>3.0.CO;2-F

Interpol. (2022). 2022 Interpol Global Crime Trend Summary Report. INTERPOL General Secretariat. https://www.interpol.int/en/content/download/18350/file/Global%20Crime%20Trend%20Summary%20Report%20EN.pdf

KemenPANRB. (2017). Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2017 Tentang Pedoman Penilaian Kinerja Unit Penyelenggara Pelayanan Publik.

Khalisah, A. M., & Kirana, P. (2022). Implementasi Norma Hukum Terhadap Tindak Pidana Peretasan (Hacking) di Indonesia. Jurist-Diction, 5(6), 2117–2132. https://doi.org/10.20473/jd.v5i6.40073

Kotler, P., Keller, K., Brady, M., Goodman, M., & Hansen, T. (2019). Marketing Management. Pearson UK.

Kusnandar, V. B. (2022). Indonesia Masuk Daftar 10 Negara Pengguna Internet Terbesar di Asia. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/12/22/indonesia-masuk-daftar-10-negara-pengguna-internet-terbesar-di-asia

Moran, M. (2023, July 20). WordPress Hacking Statistics (How Many Websites Get Hacked?). WordPress Hacking Statistics (How Many Websites Get Hacked?). https://colorlib.com/wp/wordpress-hacking-statistics/

Nabilla, F. (2022). 11 Daftar Kasus Kebocoran Data di Indonesia, Sebulan Tiga Kali Kejadian! https://www.suara.com/news/2022/09/02/115017/11-daftar-kasus-kebocoran-data-di-indonesia-sebulan-tiga-kali-kejadian

Oliver, R. L. (1980). A Cognitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460–469. https://doi.org/10.2307/3150499

Parasuraman, A. P., Zeithaml, V., & Berry, L. (1988). SERVQUAL: A multiple- Item Scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing.

Rizki, M. J. (2021). Marak Pelanggaran Hukum Siber, Literasi Digital Perlu Terintegrasi Kurikulum. https://www.hukumonline.com/berita/a/marak-pelanggaran-hukum-siber--literasi-digital-perlu-terintegrasi-kurikulum-lt60657527615fd

Setiawan, W. B. M., Churniawan, E., & Faried, F. S. (2020). Upaya Regulasi Teknologi Informasi Dalam Menghadapi Serangan Siber (Cyber Attack) Guna Menjaga Kedaulatan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Jurnal USM Law Review, 3(2), 275. https://doi.org/10.26623/julr.v3i2.2773

Tebar, S. M. (2021). What is SEO - Search engine Optimization. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17595.13609

Winarno, Wiranto, Heri Prasetyo, & Sari Widya Sihwi. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring Pendidikan Anak Usia Dini Sebagai Solusi Pembelajaran Pada Masa Pandemi Di Kbit & Ra Permata Hati Jebres Surakarta. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(4), 420–423.

wpform. (2023, July 24). 11 Reasons Why You Should Use WordPress in 2023. 11 Reasons Why You Should Use WordPress in 2023. https://wpforms.com/why-use-wordpress/

Zeithaml, V. A., Berry, L. L., & Parasuraman, A. (1996). The Behavioral Consequences of Service Quality. Journal of Marketing, 60(2), 31–46. https://doi.org/10.1177/002224299606000203

Published
2024-05-13